In dit artikel lees je mijn ervaring met bodybuilding wedstrijden in de bikini fitness categorie en lees je 5 kenmerken die je als bikini fitness atleet zeker moet hebben!

Juliette bergman cup
Juliette bergman cup

1. Je bent doelgericht

Het zal je niet verbazen maar elke atleet is doelgericht. Je leeft naar dat ene moment toe waar je afgetraind op het podium mag staan in je mooie bikini. Voordat je daar bent ga je echter al op zoektocht. Je bekijkt alle informatie die je nodig hebt, ook bekijk je hoe andere mensen het hebben gedaan. Op basis hiervan maak je beslissingen. Je doet er tenslotte alles voor om op het juiste moment en op de juiste plaats te pieken.

2. Je hebt er veel voor over

En je vriendinnen dan?
Een sociaal leven hebben de meeste niet meer. Ik heb veel meiden gehoord die vriendinnen verloren zijn in de periode dat ze wedstrijden deden. Zelf heb ik die ervaring niet. Alleen op een feestje staan met de spa rood of cola zero is toch altijd een andere ervaring.

De kosten
En dan heb je de kosten nog. Dit kan je zo duur maken als je het zelf wilt natuurlijk, maar besparen is op sommige punten niet altijd de beste optie. Bij een eerste wedstrijd moet je denken aan de volgende kosten:
– Je bikini (100-500 euro)
– Poseerschoenen (+- 50 euro)
– Tanning (+-60 euro)
– lidmaatschap, afhankelijk van de bond (+- 60 euro) + soms kosten voor een boekje
-Coachticket (+- 40 euro)
– Coaching, deze kosten zijn afhankelijk van de coach die je kiest. Mocht je opzoek zijn naar een coach, neem een kijkje hier.

De tijd
Naast de opofferingen in je sociale leven en de kosten die je maakt als atleet kost het je natuurlijk erg veel tijd. Je maaltijden voorbereid, de trainingen in de sportschool en het oefenen met poseren. Aan het einde van mijn wedstrijdvoorbereiding ging ik 6-7 keer per week naar de sportschool en daar was ik dan ook zeker niet binnen een uur weg.

JBC 2017 bodybuilding
Wedstrijdvoorbereiding JBC 2017

3. Je bent nieuwsgierig naar hoe andere het doen

Iedereen kent het wel, bij andere meiden op instagram kijken hoe zij het doen. Hier kunnen veel atleten de mist in gaan (myself included). We gaan onszelf vergelijken en worden onzeker. Ik heb ook zeker meiden gehoord die een tijdje instagram verwijderd hadden omdat ze anders continue de concurrentie gingen analyseren.
Nu kan het opzoeken van andere ook een positieve invloed hebben. Zo kan het juist motiverend werken omdat je ook zo mooi op het podium wilt staan. Het is echter beter om bikini atleten te volgen waarmee je niet direct op het podium gaat staan. Zo heb ik tijdens mijn wedstrijdvoorbereiding veel gekeken naar Amanda Bucci en Nikki Blackketter,

4. Je houd alles op de gram bij

Bijna iedereen in wedstrijdvoorbereiding komt op dit punt. Je gaat alles erg nauwkeurig bijhouden. Je neemt nog bijna een halve druif als je zo precies op je kcal doel uitkomt, of als dit in de schema staat.

Post competition blues
Dit brengt ook gelijk een lastig punt naar boven. Na de wedstrijd is het doel waarvoor je die halve druif eet weg. Veel atleten stoppen met hun coaching en raken in de ”post competition blues”. Deze periode is ondertussen bij veel atleten een bekend fenomeen. Atleten stoppen met trainen, eten continue alles wat ze lekker vinden en komen in een week soms in extreme mate aan. Sommige raken in paniek en leggen zichzelf weer restricties op. Soms raken atleten hierdoor in een vicieuze cirkel waarbij hormonen uit balans blijven en er een ongezonde relatie met voeding ontstaat. Mijn tip is dan ook om ook na de wedstrijd een periode in coaching te blijven, zodat je niet in deze positie komt.

5. Je hebt veel geleerd over je eigen kracht

Bijna iedere atleet heeft na een periode van wedstrijdvoorbereiding zijn eigen verwachtingen overtroffen. Ik had zelf ook nooit gedacht dat ik het doorzettingsvermogen in me had wat ik heb laten zien. Bij veel andere atleten hoor ik dit ook vaak terug.

Voedingsleer
Ook leer je erg veel op het gebied van voeding. Tenminste, dit is wel deels afhankelijk van je coach. Wanneer je bijvoorbeeld werkt via flexible dieting of IIFYM leer je naar mijn mening zelf meer. Zo gingen ik en Elise Slootman vaak in de supermarkt opzoek naar ”macro vriendelijke” producten. Sommige producten gebruik ik nogsteeds op een dagelijkse basis.

WK INBA BRNO Bikini fitness
Bikini fitness WK Juniors

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *